Stund siden sist!

Nå var det jammen en god stund siden sist jeg blogget her! Har vel gått litt i glemmeboken denne bloggingen.

Iallefall, de siste ukene har jeg gjort mye gøy! Tiden min på dayhospital er over og nå gleder jeg meg til å bytte avdeling med Gabriela neste mandag. Siste dagen min på day hospital var veldig rar, og jeg kunne ønske at jeg hadde fått vært der lengre. Veilederen min så skjønn som hun er skrev et brev til meg siste dagen på engelsk (det hadde hun jobbet MYE med) og det var såååå mye fine ord. Virkelig fint motivasjonsbrev. Men praksistiden min der var helt fantastisk. Første uken var jeg litt negativ da språket og ting var veldig rart, men dette gikk seg til og etter den uken elsket jeg det. Lært å fått utrolig mye ut av de fem ukene jeg hadde der, og jeg skal ta med meg alt videre. Kan faktisk ikke tenke meg bedre plass å ha medisinsk praksis. Jobbet å lært så mye om kreftmedisin i alle varianter og jeg sitter igjen med mye kunnskap jeg ikke ville fått noen annen plass. Det at jeg fikk lære fra de beste på en av Portugals og kanskje europas beste kreftklinikk er jeg veldig stolt over! Nå venter Breast Unit de siste ukene, hvor det blir mer konsultasjoner og legevisitter. Veldig spennende det og!

Ble litt endring i påsken for meg, for vi hadde jo egentlig ferie den uken. Saken var at jeg omtrent var all alone her i påsken. Gabriela hadde besøk hjemmefra, alle venner her nede fikk famliebesøk eller dro ut av byen. Så jeg avtalte med veilederen min at jeg kunne få komme på jobb i påsken, og heller ta ferie uken etter (altså nå) siden jeg får besøk av Torkil imorgen. Dette passet igrunn veldig bra da veilederen min uansett ikke hadde vært på jobb denne uken da hun selv har ferie. Så vi byttet litt om på vaktene mine, og nåååå har jeg ferie. Gleder meg veldig på besøk imorgen :-D Var ganske misunnelig i påsken da alle hadde besøk unntatt meg!

Utenom jobb i påsken ble det to dager på stranden da været var sinnsykt fint. Tror vi var oppi 30 grader og steksol. Fikk med med venninnen min Anna begge dagene før hun fikk familiebesøk hjemmefra. Fikk faktisk ganske god brunfarge og (pluss ett rimelig solbrent bryst...). Ellers vandret jeg rundt i byen å dro kortet litt for mange ganger. Veldig flink på å overbevise meg selv når jeg "trenger noe nytt"....... Men så er prisene er ganske ok og da! Hehehe. Og ja!!! Lørdagen i påsken fikk jeg min første "være lit sykepleier på gaten" opplevelse. Jeg skulle ta metroen da jeg oppdaget en gammel mann som satt/lå i en trapp. Når jeg kom nærmere oppdaget jeg at hele mannen var full i blod og jeg bokstavelig talt slapp vesken å løp bort. Det viste seg at mannen hadde falt ned trappen og slått hodet/ansiktet veldig. To rimelig store kutt i hodet, og jeg vet ikke om nesen var brekt men det så iallefall slik ut, samt slått tennene sine. Ikke sett så mye blod på en og samme plass før iallefall! Brettet opp armene og satte meg bak mannen slik at han kunne lene seg på meg samtidig som jeg holdt kompresser ( papir) mot blødningene og prøvde så godt jeg kunne å kommunisere med mannen som ikke skjønte engelsk. Kom også en mann og en dame til å hjalp til. Fikk vakter til å hente vann og mer papir. Var ikke så vanskelig å se at mannen måtte sy og fraktes til sykehus så vi fikk ringt ambulansen og de kom ca ti min etter. De var veldig takknemlig for hjelp, og jeg gikk videre. Action!

Har også vært litt rundt om de siste ukene, og de fineste plassene var utvilsomt Capo do Roca, Boca do Inferno og Cascais. Capo do Roca er det vestligeste punktet i Europa og var helt utrolig fint. Vinden var så sterk der at man ikke klarte å gå strakt forover uten å bikke over på siden. Og det var suuuupervanskelig å holde kamera for å ta bilder.  Derfra tok vi bussen videre til Cascais som er en liten kystby utenfor Lisboa, utrolig koselig og fin plass med mye liv. Vi gikk langs hele marinaen og strandpromenaden til vi kom til Boca do Inferno som på engelsk betyr "Hells mouth". Det var ett område med bratte klipper ved sjøsiden, huler og grotter. Må oppleves, kan ikke forklares hvor spesielt det var!

Nå gleder jeg meg veldig på kjærestebesøk imorgen til mandag! For øyeblikket pøser det ute men det er meldt superfint til helgen så vi får hååååpe det stemmer. Har planer om å dra meg med Torkil i dyrehagen og da vil jeg ha sol :-D Vi skjekker også inn på hotell for helgen, og det blir deeeeilig! Litt "feriefølelse" og luksus har vi ikke vondt av noen av oss! Lurer også veldig på hvordan jeg skal få presset alle planene mine inn i kun en helg!

Skal prøve å bli flinkere på oppdateringene mine! :)

Praksisklar!

Meg og Anna

Capo do Roca - Europas vestligste punkt

Carcavelos - stranden

Nyydelige kystbyen Cascais, her må jeg tilbake!

Her var jeg invitert hjem til mine to skjønne italienere Cera og Anna på pizza! Gjett om den var god!

Boca do Inferno - Havet slo oppover steinene her. Sååå fint. Var faktisk en mann som "gikk på line" der og om dere ser han på bildet. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det for han kom seg aldri opp på linen. Haha...gode forsøk var det iallefall, tøff var han og underholdende var det.

Lunsj på en kafe rett over leiligeten vår. Her satt jeg og leste litt en dag. Satt litt for lenge og ble rød som en hummer. Ops

Illustrerer godt vinden på Capo do Roca, hahha!